Joachim Castenschiold om Borreby Teater

I 2012 stod Borrebys ridehus omdannet til teater. I dag er driften godt i gang, og herreborgen ved Skælskør er på vej til at blive kulturelt fyrtårn i kommunen.
”Vi råder over unikke kulturhistoriske omgivelser, og vi har fundamentet for opsætning af folkelige og nyskabende teaterforestillinger. Med omdannelsen af ridehuset til teater, har vi fået de rette faciliteter til at skabe forestillinger af en høj kvalitet, og vi har gjort det inden for rammerne af en fredet bygning."

Ordene er Joachim Castenschiolds, skuespiller og ejer af herreborgen, Borreby, ved Skælskør.

Vi skal bevise, at vi kan være et kulturelt fyrtårn i kommunen," siger Joachim Castenschiold.

Efter otte års projektudvikling stod stedets ridehus i 2012 færdigt som Borreby Teater med scene og 450 tilskuerpladser. Det anmelderroste stykke, ”Dr. Jekyll og Mr. Hyde”, var første forestilling i de nyindrettede rammer, og siden er det gået slag i slag:

”Tidligere havde vi kapacitet til én forestilling, i dag kan vi kapere tre om året plus en masse, mindre arrangementer. Vi kan langtidsplanlægge, og vi kan se, at interessen vokser,” forklarer Joachim Castenschiold. 



Et særligt teater

Projektet har taget otte år og krævet ihærdig fundraising, omhyggelig byggestyring og organisering af både kunstnere, teknik og de mange lokale, frivillige, som har bakket op om projektet og er en forudsætning for teatrets fremtidige drift. 

I dag er teaterfolket for alvor rykket ind i det gamle ridehus og i kornmagasinet, hvor der er indrettet sminkerum, systue, øverum og kontor. Også garderobe, kostumeafdeling, omklædning og systue er kommet til. Og caféen er færdigindrettet med produktionskøkken og borde og stole udført i herreborgens eget Douglas-træ.

"Vi har fået et teater, som kan noget særligt. Lys og lyd er førsteklasses, og alle kan se. Scenen er en såkaldt teleskopscene, som kan klappes sammen og fjernes, så vi i stedet har et fladt gulv, der i princippet kan bruges til hvad som helst - og vi har fået det hele inden for rammerne af en fredet bygning," fortæller Joachim Castenschiold. Hans langsigtede vision er at skabe en permanent tradition for musik, dans, teater og events på stedet. 

Ideel akustik

Konkret er der tilføjet scene, siddepladser og en ny bagvæg med brædder i sildebensmønster. Loftet er undersiden af det træspåntag, som huset fik for 140 år siden, og der er tilføjet mørke, diskrete stålspær, som kan bære det tunge teaterudstyr. 

Eller som projektets rådgivende arkitekt, Peter Bering, siger: "Når publikum kigger op, ser de alt det gamle. Når de kigger ned, ser de alt det nye."

Gulvet, som tidligere var et stampet lergulv, er nu belagt med egeplanker, ventilation foregår gennem kanaler i gulvet, og toiletter er bygget i en 'æske' inde i Vognporten på den anden side af gårdspladsen. Indvendigt træværk er holdt i træets egen farve, mens alt det udvendige er malet Borreby-grønt. Dertil kommer caféen, der fungerer som foyer til forestillingerne og snildt kan rumme 200 stående gæster.

Ridehuset har også vist sig at rumme uventede fordele: Eksperter har målt, at der er lydmæssige fordele ved at indrette teater i den gamle bygning. Det rustikke rum har tunge, murede vægge, der giver en lang efterklangstid. Ligesom i en kirke. Til gengæld har rummet også et blødt modspil i form af gitterspær, tynde lægter og spåntag. Tilsammen giver det en god akustik.

Brugshus for fremtiden

Undervejs har udfordringen været at forene de tekniske krav til et teater med de forskellig myndigheders krav – uden at gå på kompromis med den historiske bygnings værdier. 

Men: "I virkeligheden var det ret nemt at lave rummet om til teater. Vi har ikke fjernet noget, og det vi har sat ind, kan man altid tage ud igen. Ridehuset er en grov bygning med mure og luger. Det er et brugshus, ikke en fin hovedbygning med gobeliner, stuk og sarte detaljer," forklarer Peter Bering og uddyber:

"Rummet er fantastisk, selvom der er fyldt alt muligt ind i det. Ridehuset er stadig en flot, rå bygning, som har fået en ny funktion, der giver ejeren et incitament til at bevare den. Hvis ikke der skal spilles teater i bygningen, kan man bruge den til noget andet. Og fortryder man en dag, er det nemt at pille alt ud igen uden at efterlade spor og ar i de fredede vægge."

Indtil videre er der dog ingen tegn på fortrydelse hos Borrebys ejer. Efter otte krævende år er drømmen om en permanent scene på herreborgen gået i opfyldelse. 

Joachim Castenschiold: "At nå hertil har krævet tid og håndtering af mange, ofte meget komplekse problemstillinger. Nu, hvor der er ryddet op, og byggerodet er væk, ser det hele enkelt ud igen. Nu er der lys og lyd og en scene. Det var det, jeg ønskede mig."

Lokale samarbejder styrker herregården

Udfordringen er at få teaterdriften til at løbe rundt. Balance i regnskabet kræver løbende støtte fra fonde, sponsorerer og kommune: 

"Der ligger stadig et stort stykke arbejde foran os. Vi skal bevise, at vi kan være et kulturelt fyrtårn i lokalområdet. Borreby Teater har potentiale til at bidrage til kommunens beskæftigelse, turisme og bosætning, og samtidig kan vi fungere som mødested for lokale foreninger i andre sammenhænge. Det potentiale har kommunen heldigvis også blik for."

Projektet har kombineret det frivillige med det professionelle. Forestillingerne trækker på professionelle kræfter, mens de mere end 100 medlemmer i den lokale teaterforening, Vindebroen, hjælper med den praktiske afvikling, fx bemanding af cafeen.

"Vi har fået opbakning til projektet gennem et talentfuldt hold, som omfatter den tekniske ledelse, kunstnerisk ledelse og en lang række frivillige kræfter, og så har vi været i stand til at tiltrække de gode skuespillere," forklarer Borrebys ejer, som ikke haft skrupler ved at åbne herregården op for offentligheden: 

"Herregården er bygget til liv. I dag kommer der mennesker på anden måde end tidligere, og flowet er anderledes. Men bygningerne kan lide det. Det er afgørende - for kulturarven - at der kommer mennesker på Borreby."

Eksterne sponsorater

Flere eksterne samarbejder og sponsorater er også kommet i hus:

”Vi arbejder sammen med andre teatre, bl.a. Holstebro Musikteater. De overtog scenografien til musicalen ’Baronessen fra benzintanken’, som vi bragte på turné til Holstebro, og vi fik til gengæld deres version af ’Cabaret’. Samtidig kan vi samarbejde om teknisk udstyr og udveksle erfaringer,” siger Joachim Castenschiold.

En lokal erhvervsklub er også involveret, en bilforhandler stiller gratis en bil til rådighed for de tilrejsende skuespillere, og herregården er desuden løbende i dialog med kommunen:

”Hvor det tidligere var os, der havde mest gavn af de eksterne samarbejder, begynder det nu også at gå det anden vej. Nu kan vores partnere i landbruget og kommunen få gavn af vores lokaler, og vi begynder at kunne turnere til Slagelse, Næstved og Korsør. Det skaber opmærksomhed om Borreby og styrker den lokale forankring,” uddyber Joachim Castenschiold og tilføjer, at der stadig er et stykke vej at gå. 

”Men vi kan se, at interessen vokser. Det er et langt sejt træk, men jeg er meget fortrøstningsfuld.”