De 5 Gaarde

De 5 Gaarde A/S er et salgs- og indkøbssamarbejde mellem Schackenborg, Frijsenborg, Wedellsborg, Constantinsborg og Gyllingnæs. I dag sælger gårdene omkring 30-40 procent af deres produktion som for eksempel kartofler, pyntegrønt, brød, kylling, øl og snaps under brandet De 5 Gaarde.

De 5 Gaarde har integreret produktudvikling og salg i deres produktion og ved at brande fødevarer under navnet De 5 Gaarde, har virksomheden tilført deres landbrugsproduktion merværdi. Grundlaget for succesen er et nytænkende samarbejde mellem herregårdene om et salgs- og marketingsselskab og en fleksibel forarbejdning, hvor alle råvarer produceres på gårdene, mens selve forarbejdningen sker andre steder. I dag er De 5 Gaarde kendt af omkring halvdelen af danskerne, og omsætningen er steget hvert år siden 2004. 

Fleksibel produktion

Produkterne fra De 5 Gaarde afsættes gennem COOP’s butikker, catering og er netop startet så småt op i Tyskland og i Grønland. Virksomheden har i dag opbygget et brand og slået sit navn fast med produkter, der alle har en historie. Seneste produkt er studekvæg fra Schackenborg, som græsser omkring Møgeltønder og slagtes lokalt i Tønder.

De 5 Gaarde har draget nytte af den særlige forretningskonstruktion, hvor tre ejere tilsammen har dannet et salgsselskab, som varetager produktudvikling, logistik, indkøb og markedsføring. 

Da det kan være risikofyldt at etablere for stort et produktionsapparat, har man hos De 5 Gaarde udviklet en forretningsidé, som betyder, at alle råvarer produceres på gårdene, mens selve forarbejdningen sker andre steder. Det skaber en fleksibel organisation, som ikke binder virksomheden til et stort produktionsapparat og gør det muligt at tilpasse sig udsving i markedet.



Enkelt brand

Det har krævet tid og hårdt arbejde hele vejen rundt at nå til, hvor virksomheden er i dag. Virksomheden har øget overskuddet hvert år, siden man startede med at sælge i 2004, og sideløbende med er varemærket blevet bygget op.

De 5 Gaarde har et enkelt brand, som er bygget op over tid og understøttes af produkternes kvalitet, veldesignet emballage og den historie, som knytter sig til det enkelte produkt. Ved at brande fødevarerne ud fra det sted, hvor råvarerne er trukket op af jorden, bliver fødevarerne forbundet med herregårdens kvaliteter. Markedsføringen afhænger således af forbrugernes associationer om herregården, som ofte karakteriseres som tradition, kvalitet og nostalgi. 

"Vigtigst er, at alle har en god oplevelse. Butikkerne skal opleve succes, og kunden skal have en god oplevelse til en fornuftig pris. Virksomhedens fremgang er ikke mindst båret frem af tidens stigende efterspørgsel efter produkter med kvalitet og historie," siger Erik Blom Jensen, markedschef i De 5 Gaarde.

De 5 Gaarde har formået at opbygge tillid og tryghed hos forbrugerne. Og det kræver alt sammen tid og ikke mindst et godt, bredt team, understreger, Erik Blom Jensen, og pointerer at alle fra jord til bord skal have fokus på kvalitet og sund fornuft, hvis processen skal lykkes. Herregårdene har fået en tættere kontakt til forbrugeren og oplever også anerkendelse for deres produkter lokalt. Det oplever man ikke, når man blot sælger sin landbrugsproduktion som bulk, hvor den almindelige landbrugsdrift er usynlig for lokalområdet. De 5 Gaarde kan også se, at der afsættes lidt mere i lokalområdet, for eksempel sælger kylling bedre nær Frijsenborg, hvor den produceres.